Lihat Dan Tiru Apa Mak Ayah Buat, Tunjuk Rasa Bahagia Dan Gembira Saja Depan Anak-Anak, Kasih Sayang Makin Hebat!

Ibu bapa menjadi role model pada anak-anak. Apa yang dilihat anak-anak itulah yang di ikuti dan diingatinya. Memberi contoh yang terbaik buat anak-anak sememangnya perlu menjadi satu tanggungjawab mak ayah kini.

Sebagai figura yang berperanan besar, kita sebagai mak ayah wajib memperlihatkan yang baik-baik sahaja.

Selain memperlihatkan budi pekerti yang mulia malah mempamerkan rasa gembira dan bahagia depan anak-anak juga perlu.

Kata influencer yang juga seorang bapa penyayang ini, Dr Taufiq Razif, memberi kebahagiaan pada anak-anak perlu datangnya daripada rasa bahagia mak ayah itu sendiri. Baru aura kebahagiaan mak ayah mampu diserap pada anak-anak.

Jadi kita pulihkan diri kita dahulu dan kemudiannya barulah sampai pada anak-anak. Ada dua cara yang dikongsikan oleh doktor ini.

Bahagiakan Diri Sendiri Dulu

Saya tak selfish bila saya utamakan kebahagiaan diri saya dulu.

Sebab saya tahu untuk bahagiakan anak anak saya, saya dulu kena bahagia. Mana mungkin saya nak bahagiakan mereka kalau saya sendiri pun tak cukup bahagia.

Sebab tu saya pentingkan 2 benda ni,

SELF CELEBRATION – Tiap kali saya berjaya capai matlamat atau target dalam hidup saya, saya akan celebrate diri saya sendiri. Awak semua pun sama, kena belajar untuk berterima kasih pada body dan diri awak semua.

Habis lipat kain, buat kopi panas ke. Habis kemas seluruh rumah, bukak Shoppe sedas ke. Itupun dikira Self Celebration juga.

SELF HEALING – Terutamanya bab emotion lah. Macam mana kita nak cinta anak kita kalau kita tak mulakan dengan mencintai diri kita sendiri? Bagaimana kita nak ubati hati anak kita kalau kita tak ubati hati kita sendiri?

“We can’t give what we don’t have”

Inilah yang namanya Self Care. Self care ni bukannya Selfish. Self Care ni adalah awak jaga diri awak physically, emotionally and spiritually supaya awak boleh mencintai, membahagiakan, menenangkan dan menyayangi orang yang awak sayang dengan lebih optimum lagi!

Sumber: Dr Taufiq Razif